Utstyr
3 min

Test: Giant 2025 TCR Advanced Pro 0 Disc Di2

I samarbeid med Giant kan du her lese en klar anbefaling til din neste sykkel. Jeg garanterer du blir fornøyd!

Giant 2025 TCR Advanced Pro 0 Disc Di2 - Kjært barn har mange navn

Giant er intet annet enn verdens største sykkelprodusent, og TCR (Total Compact Road) er som navnet antyder en allrounder til landeveien, men med spesielt gode egenskaper når det blir bratt – altså når vekt betyr "alt"!

For 2025-sesongen har Giant lansert en ny generasjon TCR, med ulike utstyrsnivåer, som enkelt forklart er slik

Advanced SL (SuperLight) - toppspekket for proffene (veil. pris 100 og x papp)
Advanced Pro  - mest for penga, mitt valg! (veil. pris opp mot 75 papp)
Advanced - "budsjettversjonen" (Pogacar vinner fortsatt TdF på denne) (veil. pris 30-50 papp)


Disc Di2 betyr helt enkelt at det er skivebremser og elektriske gir, noe som er en drøm å ha.

Skrevet av
Even Brøndbo Dahl
Publisert
August 12, 2025

Høydepunkter

Sykkelen min har alt det viktigste jeg trenger for å sykle fort i ulikt terreng, og se bra ut.
- Lett og stiv karbonramme
- Innvendig kabelføring og estetisk pen ramme
- Svært gode karbonhjul (40mm profil), tubeless ready
- Ultegra utstyrsgruppe: skivebremser og elektriske gir
- Integrert wattmåler
- Komfortabel, men likevel konkurranserettet geometri

- Totalvekt på rundt 7,8 kg inkl. pedaler, flaskeholder og komputer! (7,4 kg uten, men jeg liker pedaler)
- Rammestr. M/L (jeg er 181 cm)
- Denne eksakte modellen jeg sykler på har en veil. pris 74 999,-

Pico de Las Nieves, Gran Canarias høyeste fjell. Majestetiske Teide i Bakgrunnen

Summen av disse høydepunktene gjør sykkelen til en effektiv klatremaskin, som også er en drøm å kjøre nedover og flatt i høy fart. Selve sykkelen er noe mindre aerodynamisk enn f.eks. Giant Propel og andre aero-modeller: Du kan spare rundt 5W ved å sitte på en aero-sykkel i 40 km/t, mens du sparer opp mot ti-gangern (30-50W) ved å innta en aerodynamisk posisjon på den samme sykkelen. Av den grunn vil jeg heller anbefale en lettere sykkel, med en god sittestilling. Proffene derimot, kan nå få i pose og sekk, siden selv aerosyklene veier ned mot UCIs vektgrense på 6,8 kg. De koster dog det dobbelte av min sykkel. 75 papp ekstra for 5 watt mindre er en del.

Tips

Originaldekk som sykler leveres med er sjelden optimale. Jeg har derfor oppgradert til Continental GP5000 TR med 28mm bredde. Disse dekkene er lettere og gir en bedre feeling, samtidig som de har bra punkteringsbeskyttelse. Jeg kjører tubeless, og har kun hatt én sigepunktering (glasskår) etter rundt 7000 km med både asfalt og grus. Konsensus i sykkelmiljøet virker å være at dette er de beste dekkene, så lenge laget ditt ikke er sponset av noe annet.

Hadde det ikke vært for at jeg i blant sykler det jeg makter opp et segment, så hadde jeg gått for 30 eller "til og med" 32 mm bredde, for å kunne sykle mer komfortabelt på grus, og hovedstadens herlige asfaltkvalitet.

Oppsummering

Jeg er ingen ihuga fan av utstyrshysteri, spesielt blant barn og unge. Men, det å ha skikkelig utstyr i treningshverdagen er rett og slett prestasjonsfremmende: gode løpesko, et bra treningssenter, gode ski og en rå sykkel gjør at jeg kan trene mer og med høyere kvalitet. Selv gikk jeg fra å ha en Bianchi jeg kjøpte på Finn for 12 000 kroner i 2016, til denne lekkerbiskenen, noe som definitivt var verdt det, siden jeg har syklet utendørs omtrent hver eneste uke det siste året.

Går det fortere da? Tja, i ren fart opp en 7-10% bakke er det ikke mye som skiller, da handler det nesten bare om vekt på sykkelen. Men moderne landeveissykler har blitt utrolig bra og allsidige, og er behagelige og funker i time etter time, uansett forhold: Skivebremser og elektriske gir er en drøm. Det er det første jeg ville prioritert sammen med en lett og stiv ramme og hjulsett og wattmåler og sykkelkomputer og....

Avsluttende ord

Sykler er på billigsalg om høsten, både i butikkene og på Finn. Legg inn et søk på Giant TCR og du er trygg på at du ender opp med en bra sykkel! Det kan virkelig anbefales.

Du skal mest sannsynlig trene alternativt i mange år fremover, så det bedre å gjøre det til en hyggelig opplevelse, heller enn å plaske i basseng eller tråkke i hjæl en ellipsemaskin.

1. desember 2024. Det gikk fortere opp til Tryvann våren etter - 13:41 med Kjempen!

Lurer du på hvordan jeg trener?

Vil du ha beskjed når jeg publiserer noe nytt?
Jeg publiserer både artikler og blogginnlegg i ny og ne. Send meg mailadressen din så plinger jeg på når jeg har noe å melde!

Ittno spam.
Flotters! Du hører fra meg når jeg poster noe nytt
Ishda... Her gikk det i stå...